Vliegbelasting |
Als deze vliegbelasting, de zgn.
vakantiebelasting, in 2008 doorgaat, betaalt een gezin.....
"Deze vliegbelasting is eerder een vliegbekeuring. Deze
maatregel werkt averechts voor het milieu en is slecht voor de
economie"....,
|
|
Vliegbelasting wordt geheven bij vertrek van een
passagier van 2 jaar of ouder met een vliegtuig
vanaf een Nederlandse luchthaven. De belasting
geldt niet voor transferpassagiers
(overstappende passagiers).
Milieudefensie wil hogere vliegtaks
Milieudefensie vindt dat de
milieuboetes op vliegen veel hoger moeten zijn
dan de 25 euro die het CDA/PvdA/Christenunie-kabinet
voorstellen.
Dat de reisorganisaties actie voeren tegen
vliegtaks is onverantwoordelijk, zegt de
milieu-organisatie die mede op de been wordt
gehouden met 15.7 miljoen euro subsidies van de
(deelnemers van de) Postcodeloterij.
Milieudefensie vindt dat de reisbranche met de
campagne tegen de 'ticketheffing' 'de kop in het
zand steekt voor het klimaatprobleem'. Vliegen
is volgens de activisten belachelijk goedkoop en
extreem vervuilend. We moeten de trein nemen, zo
vinden ze. De reisorganisaties verenigd in ANVR
maakten zaterdag in De Telegraaf bekend dat ze
actie gaan voeten tegen de vliegtaks die
PvdA-minister Bos wil invoeren.
Kwartje van Kok wordt 25
euro van Bos
De PVDA lijkt er patent op te
hebben om extra belastingcentjes te incasseren
zonder er iets voor terug te geven. Minister Bos
van Financien wil de zogenaamde "vliegbelasting" gaan
invoeren. Een soort milieuheffing op de prijs
van vliegtickets. Het blijft een vreemd
voorstel. Als consument heb je geen keuze om met
een minder vervuilende airline te vliegen.
Wouter wat ga je met deze "vliegbelasting" doen?
Juist extra inkomsten voor de staat zonder zelf
daarmee ook maar iets terug te doen voor het
milieu. De ANVR heeft berekend dat de
"vliegtaks" ongeveer 25 Euro per ticket gaat
worden. Het kwartje van Kok wordt nu de 25 Euro
van Bos. De reiswereld gaat de komende dagen
hier tegen fors protesteren en terecht. Ga je
volgend jaar met je gezin met twee kinderen op
vakantie naar Griekenland, Spanje of Turkije
bijvoorbeeld? Reken maar dat je dan 100 Euro
extra belasting moet gaan betalen en waarvoor
weet niemand.
Het kabinet heeft de
luchtvaartsector deze week in vertrouwelijk
overleg gezegd dat de belasting op vliegtickets,
de vliegbelasting,
gewoon doorgaat. Minister Eurlings (Verkeer)
meent dat de tickettaks van minister Wouter Bos
(Financiën) ten onrechte ecotaks wordt genoemd.
Volgens het ANVR leidt de
invoering van de ‘vliegbelasting’ tot verlies van
12.000 banen. De extra belasting zou de
schatkist 350 miljoen euro extra moeten
opleveren. Actie tegen toeslag op vliegtickets
De reisbranche wil de extra
toeslag op vliegtickets, de vliegbelasting, tegenhouden. Met
radiospotjes, stickers en advertenties willen de
ondernemingen proberen om minister Bos op andere
gedachten brengen.
Dat heeft het Algemeen Nederlands Verbond van
Reisondernemingen (ANVR) bevestigd.
|
|
|
|
'Aruba en Nederlandse
Antillen willen vrijstelling vliegbelasting |
Top |
24-05-2008
Aruba en de Nederlandse Antillen eisen dat ze
vrijgesteld worden van de vliegbelasting die de
Nederlandse regering per 1 juli invoert. Vanaf die dag
moeten ook passagiers die naar de Caribische eilanden
vliegen 45 euro bijbetalen. De Nederlandse regering
wordt gevraagd om tekst en uitleg over de
vliegbelasting, meldt Arnold Burlage in de Telegraaf.
|
|
'De Jager wil
vliegbelasting differentiëren |
Top |
3-06-2008
Staatssecretaris De Jager van Financiën onderzoekt de
mogelijkheden om de vliegbelasting te differentiëren.
Dat zegt hij in het wekelijkse gesprek met RTLZ.
|
|
'De nieuwe
vliegbelasting |
Top |
Mei 2008
Per 1 juli wordt in Nederland een nieuwe vliegbelasting
ingevoerd. Dit hebben we de laatste maanden natuurlijk
wel vaker gehoord, maar wat houdt het precies in en
hoeveel gaat dat ons extra kosten? Hier op
travel.blog.nl geven we je de antwoorden.Hoe hoog de
vliegbelasting is, hangt af van je bestemming. Er zijn
door de overheid twee tarieven vastgesteld:
Tarief 1 bedraagt 11,25 euro per passagier voor
bestemmingen die liggen in een EU-lidstaat of op een
vliegafstand van 2500 kilometer van vertrek. Het tweede
tarief is 45,00 euro per passagier voor alle overige
bestemmingen.
|
|
Vliegbelasting
kost Nederlandse economie 1 miljard euro' |
Top |
De in te voeren vliegticketbelasting die het kabinet 350
miljoen euro per jaar oplevert, kost de Nederlandse
economie zeker één miljard euro. Dat blijkt uit
onafhankelijk onderzoek in opdracht van de Nederlandse
Vereniging van Luchthavens, waarover Arnold Burlage
bericht in de Telegraaf. De tickettaks moet volgens de
plannen in januari ingaan.
De schade, die met de hogere vliegprijs van naar
schatting 25 à 30 euro per ticket ontstaat, is
voornamelijk een gevolg van een verwachte daling van het
aantal passagiers. Eindhoven Airport, waar 74 procent
van de passagiers kiest voor prijsvechters, rekent op
een passagiersdaling van 30 procent.
“De positie van de BV Nederland wordt met de maatregel
enorme schade berokkend. Het gevolg is desastreus”,
stelt directeur Bart de Boer van Eindhoven Airport,
tevens voorzitter van de Nederlandse Vereniging van
Luchthavens, in de Telegraaf.
De voorspelde daling van het aantal passagiers wordt
mede veroorzaakt door concurrentie van luchthavens pal
over de grens, met name in Duitsland. Prijsvechters als
Ryanair en easyJet dreigen uit te wijken naar de
buurlanden. De hogere vliegprijs heeft anderzijds tot
gevolg dat niet meer per vliegtuig wordt gereisd.
De directe effecten van de invoering van de
ticketbelasting voor de Nederlandse economie bedragen
volgens het onderzoek 245 miljoen euro. Indirecte
effecten zijn minder uitgaven in hotels, restaurants en
reisbureaus. De totale kosten worden door het onderzoek
vastgesteld op één miljard euro.
Bron: Zakenreisnieuws
Geplaatst op: 28 augustus 2007 |
|
Reisbranche start
actie tegen milieutax |
Top |
Vanaf vandaag zijn alle bij het ANVR
aangesloten reisorganisatoren en reisbureaus een actie
gestart tegen de voorgenomen belastingmaatregel op
vliegticket. Jij kunt je stem laten horen op de website
www.stopvakantiebelasting.nl. Luchtvaartmaatschappijen
en reisorganisaties zijn boos, omdat de
belastingmaatregel geen voordelen voor het milieu
oplevert, maar slechts bedoeld is om de schatkist te
spekken.
Als deze vliegbelasting, de zgn. vakantiebelasting, in
2008 doorgaat, betaalt een gezin dat een vakantie boekt
naar bijvoorbeeld Spanje of Griekenland al gauw € 100
extra! Voor een verre bestemming kan dat zelfs enkele
honderden euro's extra gaan kosten", aldus ANVR. De ANVR
wil haar protest en de consequenties van deze pure
belastingmaatregel laten horen om de politiek ervan te
doordringen dat zó veel Nederlanders een vakantie wordt
ontnomen door (weer) een nieuwe belasting. |
|
Bond: 11.000
handtekeningen tegen vliegbelasting |
Top |
6 september 2007
De Consumentenbond heeft de afgelopen zes weken 11.000
handtekeningen binnengekregen tegen de vliegbelasting die het
kabinet wil invoeren. De bond is tegen de belasting op
vliegtickets. De belastingmaatregel levert de overheid
alleen maar geld op, terwijl er volgens de
Consumentenbond niets wordt gedaan om de milieuproblemen
rond het vliegen aan te pakken. Ook staat niet vast dat
minder mensen het vliegtuig pakken door de belasting.
De bond is voor het principe dat de vervuiler betaalt,
maar dat gaat hier niet op. Het kabinet wil de heffing
volgend jaar invoeren en verwacht een opbrengst van 350
miljoen euro.
|
|
Tickettaks kost
economie miljard euro De vliegticketbelasting, die het
kabinet €350 miljoen oplevert, kost onze economie zeker
€1 miljard. Dat blijkt uit onafhankelijk onderzoek in
opdracht van de Nederlandse Vereniging van Luchthavens. |
Top |
|
|
|
|