'Schade door vliegtaks bedraagt al 1 miljard
euro'
08-12-2008
HILVERSUM - De economische schade als gevolg van de invoering
van de vliegbelasting bedraagt na amper een halfjaar al één
miljard euro. Dat blijkt uit voorlopige cijfers die maandag (8
december) bekend werden gemaakt in het televisieprogramma
Goedemorgen Nederland. Schiphol liep volgens de Board of Airline
Representatives in the Netherlands (BARIN) sinds juli al zo’n
525.000 reizigers mis door de vliegtax.
Volgens secretaris-generaal Frank Allard van BARIN zoeken
Nederlandse reizigers in groten getale hun heil op luchthavens
over de grens. Zo steeg het aantal Nederlandse reizigers op
Brussels Airport met 74 procent, op Düsseldorf International met
62 procent en op het kleinere Airport Weeze zelfs met 300
procent.
De BARIN zegt in januari definitieve cijfers over de schade als
gevolg van de invoering van de vliegtaks naar buiten te komen.
Ook gaat de overkoepelende organisatie van
luchtvaartmaatschappijen in Nederland net als Maastricht Aachen
Airport en Ryanair bij de Hoge Raad in cassatie tegen een
eerdere uitspraak van de rechter over de vliegtaks. Op deze
manier hoopt de sector de heffing alsnog van tafel te krijgen.
De op 1 juli dit jaar ingevoerde vliegtaks moet de schatkist
jaarlijks 350 miljoen euro opleveren.
Bron: http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?id=28836
Schiphol lijdt zwaar
onder vliegtaks
Sinds de invoering van de vliegtaks op 1 juli zijn er 525.000
minder mensen vertrokken van Schiphol. Luchtvaartdeskundigen
zeggen echter dat dit getal veel hoger ligt en schatten het
verlies voor 2008 zelfs op een miljoen passagiers.
Schiphol pleit voor
afschaffen vliegtaks in 2012
22-08-2008
Schiphol vindt dat de Nederlandse regering de onlangs ingevoerde
vliegtaks per 2012 moet afschaffen, omdat de luchtvaart vanaf
dan onder het Europese handelssysteem voor CO2-emissierechten
komt te vallen. Als beide belastingen worden gehandhaafd, dreigt
het routenetwerk van Schiphol te worden aangetast.
Volgens Cerfontaine is de vliegtaks een 'blok aan het been' van
Schiphol omdat het de Amsterdamse luchthaven duurder maakt dan
de meeste van zijn buitenlandse concurrenten. Passagiers die in
Nederland een vliegreis beginnen, betalen sinds 1 juli euro
11,25 of euro 45 extra belasting per ticket.
Vliegtaks heeft negatief effect op passagiersgroei.
Volgens Schiphol heeft de vliegtaks zeker een negatief effect op
de passagiersgroei, maar is het lastig om het effect van
vliegtaks te scheiden van het negatieve effect van de gestegen
kerosineprijzen en de afzwakkende economie. 'Maar je kunt met
droge ogen zeggen dat de concurrentiepositie is verslechterd',
aldus Cerfontaine
Bron: FD.nl
Lees het hele artikel: http://www.fd.nl/artikel/9772241/schiphol-pleit-afschaffen-vliegtaks-2012
De vliegtaks zit de Nederlanders heel hoog.
’Onzin’, ’geldklopperij’ en ’diefstal’ zijn slechts enkele van
de vele negatieve reacties op de milieubelasting die het kabinet
per 1 juli jongstleden invoerde. De meerderheid (92 procent) van
de ruim 4900 stellingdeelnemers wil dan ook dat het kabinet de
vliegtaks snel schrapt, liever vandaag, dan morgen.
KLM houdt rekening met kwart minder passagiers door vliegtaks
De tickettaks heeft de positie van de KLM
binnen de combinatie met Air France ernstig aangetast.
17-07-2008
Volgens KLM-topman Peter Hartman heeft de heffing een
desastreus effect, dat voor de KLM-groep nu al pijnlijk
duidelijk is. Uit het aantal boekingen blijkt dat nu al met
zeker 25% minder passagiers rekening wordt gehouden. De KLM-baas
zegt: "Het is verbijsterend te zien hoe rampzalig de invoering
is van die 45 euro taks op een intercontinentale vlucht.
Passagiers nemen massaal de wijk naar luchthavens over de grens.
Dit is niet alleen rampzalig voor de KLM, maar ook voor de
positie van Schiphol, dat zich al in negatieve groeispiraal
bevind, maar ook voor de concurrentiepositie van ons land",
aldus Hartman. "Vooral onze dochter Transavia, dat het met lage
tarieven van de onderkant van de markt moet hebben, voelt de
klappen genadeloos", stelt de KLM-directeur verontrust vast.
Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/1505633/__KLM_verwacht_minder_passagiers__.html?p=10,2
Vliegtaks , vliegbelasting op
milieugrondslag
De vliegbelasting is een nieuwe belasting op milieugrondslag. De
maatschappelijke kosten van het vliegverkeer, zoals de
milieukosten, komen onvoldoende tot uitdrukking in de prijs van
vliegtickets.
SP lanceert alternatief voor vliegtaks.
De Nederlandse reiziger hoeft minder zwaar belast te
worden als ook vrachtvervoer en overstappende passagiers
bijdragen aan de vliegtaks. Dat is de strekking van een
alternatief dat de SP zondag heeft gepresenteerd. In het
kabinetsplan worden die twee groepen uitgezonderd. De SP stelt
ook voor dat de vliegtaks wordt gekoppeld aan de gevlogen
afstand en dat relatief milieuvriendelijke toestellen minder
worden belast.
Bron:
www.novum.nl
Prijsvechters vluchten over de grens door
de vliegtaks.
Reisbureaus brengen vliegtaks nu al in
rekening
Utrecht - Reisbureaus brengen de zogeheten vliegtaks al
in rekening. Dat betekent dat mensen die na 1 juli op reis gaan,
nu al extra betalen voor een ticket. Met de vliegtaks wil het
kabinet milieuonvriendelijk gedrag ontmoedigen. Voor vliegreizen
tot 2500 kilometer wordt daarom ruim 11 euro in rekening
gebracht. Hoewel de Eerste Kamer nog moet instemmen met de
vliegtax, adviseert brancheorganisatie ANVR alle reisbureaus de
heffing nu al in te voeren. Als ze moeten wachten op de
instemming van de Senaat, zouden de reisbureaus klanten
naheffingen moeten opleggen. Dat brengt extra werk en kosten met
zich mee, zegt de ANVR.
Bron: wereldomroep.nl
Vakantievlucht door vliegtaks uit de gratie
Dinsdag 18 december 2007
Vijftien procent van de reizigers overweegt volgend jaar zomer
het vliegtuig te mijden door de komst van de vliegtaks vanaf
juli 2008. Dat blijkt uit onderzoek van Bunchhouse
Marktonderzoek onder vijfhonderd mensen, in opdracht van
autoverhuurbedrijf Holiday Cars.
http://www.pzc.nl/internationaal/buitenland/article2336352.ece
Veel steun voor actie tegen vliegtaks
door Arnold Burlage
10-09-2007
SCHIPHOL - De nationale campagne die de reiswereld vandaag
begint tegen de vliegtaks van 25 euro per ticket, heeft direct
geleid tot een stroom instemmende reacties en steunbetuigingen.
Bron:http://www.telegraaf.nl/binnenland/article70514261.ece?cid=rss
Heffing treft smalle beurs
Vuist tegen vliegtaks
door Arnold Burlage
9-09-2007
SCHIPHOL - De reis- en luchtvaartwereld start morgen samen met
vakantiegangers en andere luchtreizigers een grote landelijke
actie tegen de vliegbelasting van 25 euro per ticket, die
minister Bos (Financiën) vanaf volgend jaar wil invoeren.
Bron: http://www.telegraaf.nl/reiskrant/2431258/Vuist_tegen_vliegtaks.html
Reiswereld in actie tegen 'vliegtaks'
De reis- en luchtvaartwereld begint een actie tegen het plan om
volgend jaar een extra vliegbelasting per ticket in te voeren.
25 euro
Op grond van berekeningen denkt het Algemeen Nederlands Verbond
van Reisondernemingen (ANVR) dat de prijs van een ticket met
zo'n 25 euro omhoog gaat. Via stickers, krantenadvertenties en
radiospotjes wordt actie gevoerd tegen de plannen.
12.000 banen
De 'vliegtaks' is een plan van minister Bos van Financiën, die
350 miljoen euro extra in de schatkist hoopt te krijgen. De ANVR
vreest onder meer een verlies van 12.000 banen als de plannen
doorgaan.
Bron: rtl.nl
Grote landelijke actie tegen vliegtaks
09 september
(Novum) - De reis- en luchtvaartwereld start maandag een
grote landelijke campagne tegen de vliegtaks die het kabinet wil
invoeren. Er zijn spotjes op radio, televisie, kranten en
internet in aantocht en er wordt een website gelanceerd.
Initiatiefnemer is de Algemene Nederlandse Vereniging van
Reisondernemingen (ANVR). Bij de ANVR zijn 170 reisorganisaties
en 1850 reisbureaus aangesloten.
Het kabinet is van plan de zogenoemde vliegtaks volgend jaar in
te voeren om reizigers te stimuleren voor milieuvriendelijke
alternatieven te kiezen. Per ticket zou 25 euro extra moeten
worden betaald. De heffing moet jaarlijks 350 miljoen euro
opleveren. Het kabinet zou over luchthavenvertrekbelasting
spreken.
De VVD in de Tweede Kamer spreekt schande van de voorgenomen
heffing en steunt de actie van de reiswereld. "Deze
vliegbelasting is eerder een vliegbekeuring", zegt VVD-Kamerlid
Atzo Nicolaï zondag. Hij noemt de geplande maatregel 'averechts
voor het milieu' en 'slecht voor de economie'. "Het is een
schande dat mensen die hun best doen een goedkoop ticket te
vinden als het ware worden bekeurd voor het feit dat ze gaan
vliegen. Dit terwijl er vaak geen alternatief is."
De ANVR overweegt een rechtszaak tegen de overheid aan te
spannen. De vliegtaks zou in strijd zijn met Europese afspraken
en regelgeving. "Als deze vakantiebelasting volgend jaar
doorgaat, betaalt een gezin dat een vakantie boekt naar
bijvoorbeeld Spanje of Griekenland al gauw honderd euro extra",
licht de ANVR de op stapel staande campagne toe. "Voor een verre
bestemming kan dat zelfs enkele honderden euro's extra worden."
De Consumentenbond liet deze week nog weten bijna elfduizend
handtekeningen te hebben verzameld tegen de invoering van de
heffing op vliegtickets. Het zou niet vaststaan dat mensen
alternatieve manieren van vervoer overwegen als zij meer moeten
betalen voor een vliegticket. De bond ziet in de heffing niets
anders dan een prijsverhoging die moeilijk uit te leggen valt
aan de consument.
Bron: Novum
Duurzame visserij is een belangrijk antwoord op overbevissing en
bijvangst.
Allerlei subsidies voor jou
Subsidie zonnepanelen
Duurzame biobrandstoffen
Regels voor subsidie
Energielabel voor huizen - Energielabel voor woningen
Veilig parkeren. Er moeten beveiligde parkeerplaatsen voor
vrachtauto’s komen.
Subsidie op Roetfilters
Elektrisch rijden - Elektrisch vervoer
Elektrisch en Fietsen. De Elektrische Fiets. Steppen kan
ook. De Elektrische Step.
|