Deze domeinnaam
is
beschikbaar

 

 

Schiphol wil afschaffing vliegtaks in 2012
Regering: Evaluatie van vliegtaks niet voor 2011
De vliegtaks kan pas goed worden geevalueerd in 2011.
Vliegtaks zorgt voor verlies van miljard euro
'Vliegtaks kostte Schiphol al half miljoen passagiers'
Schiphol heeft zwaar te lijden onder vliegtaks

Grote landelijke actie tegen vliegtaks
Vliegtaks 25 euro per ticket
Reiswereld in actie tegen 'vliegtaks'

Brussel wil meer weten over Nederlandse vliegtaks

Veel steun voor actie tegen vliegtaks
De regering wil vanaf 1 juli de vliegtaks invoeren


'Schade door vliegtaks bedraagt al 1 miljard euro'

08-12-2008

HILVERSUM - De economische schade als gevolg van de invoering van de vliegbelasting bedraagt na amper een halfjaar al één miljard euro. Dat blijkt uit voorlopige cijfers die maandag (8 december) bekend werden gemaakt in het televisieprogramma Goedemorgen Nederland. Schiphol liep volgens de Board of Airline Representatives in the Netherlands (BARIN) sinds juli al zo’n 525.000 reizigers mis door de vliegtax.

Volgens secretaris-generaal Frank Allard van BARIN zoeken Nederlandse reizigers in groten getale hun heil op luchthavens over de grens. Zo steeg het aantal Nederlandse reizigers op Brussels Airport met 74 procent, op Düsseldorf International met 62 procent en op het kleinere Airport Weeze zelfs met 300 procent.

De BARIN zegt in januari definitieve cijfers over de schade als gevolg van de invoering van de vliegtaks naar buiten te komen. Ook gaat de overkoepelende organisatie van luchtvaartmaatschappijen in Nederland net als Maastricht Aachen Airport en Ryanair bij de Hoge Raad in cassatie tegen een eerdere uitspraak van de rechter over de vliegtaks. Op deze manier hoopt de sector de heffing alsnog van tafel te krijgen.
De op 1 juli dit jaar ingevoerde vliegtaks moet de schatkist jaarlijks 350 miljoen euro opleveren.
Bron: http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?id=28836


Schiphol lijdt zwaar onder vliegtaks
Sinds de invoering van de vliegtaks op 1 juli zijn er 525.000 minder mensen vertrokken van Schiphol. Luchtvaartdeskundigen zeggen echter dat dit getal veel hoger ligt en schatten het verlies voor 2008 zelfs op een miljoen passagiers.


Schiphol pleit voor afschaffen vliegtaks in 2012

22-08-2008

Schiphol vindt dat de Nederlandse regering de onlangs ingevoerde vliegtaks per 2012 moet afschaffen, omdat de luchtvaart vanaf dan onder het Europese handelssysteem voor CO2-emissierechten komt te vallen. Als beide belastingen worden gehandhaafd, dreigt het routenetwerk van Schiphol te worden aangetast.

Volgens Cerfontaine is de vliegtaks een 'blok aan het been' van Schiphol omdat het de Amsterdamse luchthaven duurder maakt dan de meeste van zijn buitenlandse concurrenten. Passagiers die in Nederland een vliegreis beginnen, betalen sinds 1 juli euro 11,25 of euro 45 extra belasting per ticket.

Vliegtaks heeft negatief effect op passagiersgroei.

Volgens Schiphol heeft de vliegtaks zeker een negatief effect op de passagiersgroei, maar is het lastig om het effect van vliegtaks te scheiden van het negatieve effect van de gestegen kerosineprijzen en de afzwakkende economie. 'Maar je kunt met droge ogen zeggen dat de concurrentiepositie is verslechterd', aldus Cerfontaine
Bron: FD.nl
Lees het hele artikel: http://www.fd.nl/artikel/9772241/schiphol-pleit-afschaffen-vliegtaks-2012


De vliegtaks zit de Nederlanders heel hoog. ’Onzin’, ’geldklopperij’ en ’diefstal’ zijn slechts enkele van de vele negatieve reacties op de milieubelasting die het kabinet per 1 juli jongstleden invoerde. De meerderheid (92 procent) van de ruim 4900 stellingdeelnemers wil dan ook dat het kabinet de vliegtaks snel schrapt, liever vandaag, dan morgen.


KLM houdt rekening met kwart minder passagiers door vliegtaks

De tickettaks heeft de positie van de KLM binnen de combinatie met Air France ernstig aangetast.

17-07-2008
Volgens KLM-topman Peter Hartman heeft de heffing een desastreus effect, dat voor de KLM-groep nu al pijnlijk duidelijk is. Uit het aantal boekingen blijkt dat nu al met zeker 25% minder passagiers rekening wordt gehouden. De KLM-baas zegt: "Het is verbijsterend te zien hoe rampzalig de invoering is van die 45 euro taks op een intercontinentale vlucht. Passagiers nemen massaal de wijk naar luchthavens over de grens. Dit is niet alleen rampzalig voor de KLM, maar ook voor de positie van Schiphol, dat zich al in negatieve groeispiraal bevind, maar ook voor de concurrentiepositie van ons land", aldus Hartman. "Vooral onze dochter Transavia, dat het met lage tarieven van de onderkant van de markt moet hebben, voelt de klappen genadeloos", stelt de KLM-directeur verontrust vast.

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/1505633/__KLM_verwacht_minder_passagiers__.html?p=10,2


Vliegtaks , vliegbelasting op milieugrondslag

De vliegbelasting is een nieuwe belasting op milieugrondslag. De maatschappelijke kosten van het vliegverkeer, zoals de milieukosten, komen onvoldoende tot uitdrukking in de prijs van vliegtickets.


SP lanceert alternatief voor vliegtaks.

De Nederlandse reiziger hoeft minder zwaar belast te worden als ook vrachtvervoer en overstappende passagiers bijdragen aan de vliegtaks. Dat is de strekking van een alternatief dat de SP zondag heeft gepresenteerd. In het kabinetsplan worden die twee groepen uitgezonderd. De SP stelt ook voor dat de vliegtaks wordt gekoppeld aan de gevlogen afstand en dat relatief milieuvriendelijke toestellen minder worden belast.
Bron: www.novum.nl


Prijsvechters vluchten over de grens door de vliegtaks.


Reisbureaus brengen vliegtaks nu al in rekening

Utrecht - Reisbureaus brengen de zogeheten vliegtaks al in rekening. Dat betekent dat mensen die na 1 juli op reis gaan, nu al extra betalen voor een ticket. Met de vliegtaks wil het kabinet milieuonvriendelijk gedrag ontmoedigen. Voor vliegreizen tot 2500 kilometer wordt daarom ruim 11 euro in rekening gebracht. Hoewel de Eerste Kamer nog moet instemmen met de vliegtax, adviseert brancheorganisatie ANVR alle reisbureaus de heffing nu al in te voeren. Als ze moeten wachten op de instemming van de Senaat, zouden de reisbureaus klanten naheffingen moeten opleggen. Dat brengt extra werk en kosten met zich mee, zegt de ANVR.
Bron: wereldomroep.nl


Vakantievlucht door vliegtaks uit de gratie

Dinsdag 18 december 2007
Vijftien procent van de reizigers overweegt volgend jaar zomer het vliegtuig te mijden door de komst van de vliegtaks vanaf juli 2008. Dat blijkt uit onderzoek van Bunchhouse Marktonderzoek onder vijfhonderd mensen, in opdracht van autoverhuurbedrijf Holiday Cars.
http://www.pzc.nl/internationaal/buitenland/article2336352.ece


Veel steun voor actie tegen vliegtaks
door Arnold Burlage
10-09-2007

SCHIPHOL - De nationale campagne die de reiswereld vandaag begint tegen de vliegtaks van 25 euro per ticket, heeft direct geleid tot een stroom instemmende reacties en steunbetuigingen.
Bron:http://www.telegraaf.nl/binnenland/article70514261.ece?cid=rss


Heffing treft smalle beurs
Vuist tegen vliegtaks

door Arnold Burlage
9-09-2007

SCHIPHOL - De reis- en luchtvaartwereld start morgen samen met vakantiegangers en andere luchtreizigers een grote landelijke actie tegen de vliegbelasting van 25 euro per ticket, die minister Bos (Financiën) vanaf volgend jaar wil invoeren.
Bron: http://www.telegraaf.nl/reiskrant/2431258/Vuist_tegen_vliegtaks.html


Reiswereld in actie tegen 'vliegtaks'

De reis- en luchtvaartwereld begint een actie tegen het plan om volgend jaar een extra vliegbelasting per ticket in te voeren.

25 euro
Op grond van berekeningen denkt het Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen (ANVR) dat de prijs van een ticket met zo'n 25 euro omhoog gaat. Via stickers, krantenadvertenties en radiospotjes wordt actie gevoerd tegen de plannen.

12.000 banen
De 'vliegtaks' is een plan van minister Bos van Financiën, die 350 miljoen euro extra in de schatkist hoopt te krijgen. De ANVR vreest onder meer een verlies van 12.000 banen als de plannen doorgaan.
Bron: rtl.nl


Grote landelijke actie tegen vliegtaks
09 september

(Novum) - De reis- en luchtvaartwereld start maandag een grote landelijke campagne tegen de vliegtaks die het kabinet wil invoeren. Er zijn spotjes op radio, televisie, kranten en internet in aantocht en er wordt een website gelanceerd. Initiatiefnemer is de Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen (ANVR). Bij de ANVR zijn 170 reisorganisaties en 1850 reisbureaus aangesloten.
Het kabinet is van plan de zogenoemde vliegtaks volgend jaar in te voeren om reizigers te stimuleren voor milieuvriendelijke alternatieven te kiezen. Per ticket zou 25 euro extra moeten worden betaald. De heffing moet jaarlijks 350 miljoen euro opleveren. Het kabinet zou over luchthavenvertrekbelasting spreken.
De VVD in de Tweede Kamer spreekt schande van de voorgenomen heffing en steunt de actie van de reiswereld. "Deze vliegbelasting is eerder een vliegbekeuring", zegt VVD-Kamerlid Atzo Nicolaï zondag. Hij noemt de geplande maatregel 'averechts voor het milieu' en 'slecht voor de economie'. "Het is een schande dat mensen die hun best doen een goedkoop ticket te vinden als het ware worden bekeurd voor het feit dat ze gaan vliegen. Dit terwijl er vaak geen alternatief is."
De ANVR overweegt een rechtszaak tegen de overheid aan te spannen. De vliegtaks zou in strijd zijn met Europese afspraken en regelgeving. "Als deze vakantiebelasting volgend jaar doorgaat, betaalt een gezin dat een vakantie boekt naar bijvoorbeeld Spanje of Griekenland al gauw honderd euro extra", licht de ANVR de op stapel staande campagne toe. "Voor een verre bestemming kan dat zelfs enkele honderden euro's extra worden."
De Consumentenbond liet deze week nog weten bijna elfduizend handtekeningen te hebben verzameld tegen de invoering van de heffing op vliegtickets. Het zou niet vaststaan dat mensen alternatieve manieren van vervoer overwegen als zij meer moeten betalen voor een vliegticket. De bond ziet in de heffing niets anders dan een prijsverhoging die moeilijk uit te leggen valt aan de consument.
Bron: Novum


Duurzame visserij is een belangrijk antwoord op overbevissing en bijvangst.

Allerlei subsidies voor jou

Subsidie zonnepanelen

Duurzame biobrandstoffen

Regels voor subsidie

Energielabel voor huizen - Energielabel voor woningen

Veilig parkeren. Er moeten beveiligde parkeerplaatsen voor vrachtauto’s komen.

Subsidie op Roetfilters

Elektrisch rijden - Elektrisch vervoer

Elektrisch en Fietsen. De Elektrische Fiets. Steppen kan ook. De Elektrische Step.