Er is nu eindelijk een
partij voor de filerijders...
Over lease auto's, fileleed, filedrama,
filerijders, het fileprobleem....
PERSBERICHT (19-09-2007): `Partij van de
Filerijder (PvdF) in oprichting`
“Fileproblematiek vergt veel meer acuut crisismanagement”
Sinds vandaag is de website www.pvdf.nl in de lucht. Dit is site
van de Partij van de Filerijder (PvdF) die mogelijk binnenkort
wordt opgericht in ons land. De PvdF i.o. stelt dat er in
Nederland, in navolging van de Partij van de Dieren, een
single-issue partij zou moeten komen die zich structureel hard
maakt voor de belangen van de slachtoffers van de filecrisis in
ons land. Via krachtig crisismanagement zou een dergelijke
partij zich dag in dag uit 100 % moeten inzetten voor enerzijds
het acuut verminderen van de files op korte termijn en
anderzijds het oplossen van het fileprobleem op de langere
termijn. PvdF is van mening dat de aandacht van politiek &
overheid momenteel niet gefocust genoeg is op de files en dat er
veel te eenzijdig wordt gekeken naar langere termijnoplossingen.
Rita Verdonk
Op www.pvdf.nl kunnen slachtoffers van de filecrisis de komende
weken aangeven of zij de oprichting van een dergelijke partij
zien zitten. 5% van autorijdend Nederland (circa 350.000 mensen)
zou zich minimaal achter dit initiatief moeten scharen om de
daadwerkelijke oprichting van deze partij te kunnen
bewerkstelligen. Ook kan men online aangeven welke personen men
graag terugziet op de kandidatenlijst om een actieve rol binnen
de partij te gaan spelen. Zo wordt gevraagd of men Rita Verdonk
als de aangewezen persoon ziet om de files op te lossen en dus
een actieve rol zou moeten spelen bij de PvdF. Op dit moment is
er nog geen kandidatenlijst. Eerst wordt gekeken in hoeverre de
partij echt op voldoende steun kan rekenen bij de filerijders.
“Filerijders worden aan hun lot overgelaten, crisiscommunicatie
is hard nodig”“
De PvdF is een initiatief van Luc van Bussel, algemeen directeur
Profile International NV. Hij ziet in de files een breed en
historisch diepgeworteld Nederlandse probleem en stelt dat er
sprake is van een regelrechte crisis waarvan het belang van
acuut handelen ernstig wordt onderschat. “Het is net als iemand
van wie zijn kransslagader verstopt raakt. Daar wordt ook zo
snel mogelijk gekeken of een bypassoperatie mogelijk is om het
euvel te verhelpen. Nu zou je kunnen zeggen dat met meer geld
voor wegen het fileprobleem weg te toveren is. Echter de aanleg
van voldoende wegen duurt nog vele jaren. Daar hebben we nu dus
nog niets aan. Er is nu een nijpend probleem en daar moeten we
nu dus ook direct krachtig op reageren. Er moet NU een
krachtigere crisis communicatie worden opgetuigd richting
stilstaand Nederland. Deze automobilisten moeten meer, beter en
dagelijks worden betrokken in het oplossen van het probleem. In
een tijd van crisis is communicatie uiterst cruciaal voor het
succesvol oplossen van de crisis. Nederland doet dat slecht. Er
moet NU gratis openbaar vervoer worden ingevoerd (gefaseerd:
eerst 60+, mindervaliden, alleenstaande ouders, etc). Daar
ontkomen we toch niet aan in de toekomst vanwege steeds meer
milieuredenen. En het is NU tijd voor een structureel crisis
beleid, strategie en organisatie: meer professionals uit het
bedrijfsleven aantrekken die het probleem helpen op te lossen.”
www.pvdf.nl
Op de website www.pvdf.nl treffen slachtoffers van de filecrisis
uitgebreide informatie aan over de huidige crisis waar zij in
zijn beland. Zo vinden zij er actuele file-informatie, een
overzicht van de oorzaken, gevolgen, trends, ontwikkelingen,
standpunten van diverse organisaties en mogelijke oplossingen
die door de jaren heen zijn aangedragen. Ze kunnen er ook een
actieve bijdrage leveren bij het zoeken naar oplossingen via
onder andere het file-forum.
“Slecht voor ons humeur”
“De groei van het aantal files in ons land is slecht voor ons
humeur, het milieu, de economie en de verkeersveiligheid. Ik
verwacht dan ook absoluut dat de oprichting van een dergelijke
partij daadwerkelijk in een belangrijke behoefte voorziet. De
sense of urgence om de groei een halt toe te roepen is bijzonder
groot in ons land alleen komen we maar niet tot voldoende
concrete daden. Als je niet continu aandacht vestigt op de
negatieve effecten van de files en de noodzaak om een oplossing
te vinden voor het fileprobleem, dan zie je dat het in ons land
geen topprioriteit is. Verder werden we op Prinsjesdag
natuurlijk enorm gesterkt in ons plan om te toetsen of er
voldoende draagvlak zou zijn voor de oprichting voor een
dergelijke single-issue partij. Automobilisten gaan komend jaar
500 miljoen euro extra betalen. En volgens het regeerakkoord
komt er dan een kleine 25 miljoen beschikbaar voor (vaar)wegen
en 25 miljoen voor openbaar vervoer. De Partij van de Filerijder
is net als de brancheorganisaties BOVAG, RAI Vereniging, EVO,
TLN en VNA van mening dat deze bedragen absoluut ontoereikend
zijn om de files te verminderen in ons land,” aldus Van Bussel.
Veenendaal, 19 september 2007
Daar maakt de PvdF
zich hard voor! Een snelle bereikbaarheid van reisdoelen
voor iedereen als hoogste verkeersideaal.
De PvdF i.o. stelt dat er in Nederland, in navolging van
de Partij van de Dieren, een single-issue partij zou
moeten komen die zich structureel hard maakt voor de
belangen van de slachtoffers van de filecrisis in ons
land.
Fileleed. De file is een
ongewild ochtend- en avondritueel voor veel
automobilisten in Nederland. Het kabinet
presenteert kilometerheffing als dé
oplossing. Maar filerijders moeten nog even
geduld hebben. Tot 2012.
Het beschikbaar
stellen van Lease auto veroorzaak extra file druk. Er is
geen enkele prikkel bij een lease auto rijder (met tank
pas) om alternatief vervoer ...